Más iskolába járni és más tanulni.
A valódi tanulást könnyű megkülönböztetni az iskolai tanulástól. A valódi tanulás természetes(1), önindított, aktív(2) folyamat(3), amelynek hosszantartó hatása(4) által hatékonyabbnak érzem magamat(5).
1. A tanulás természetes élmény, mint az, amikor járni, biciklizni, úszni tanul a kisgyermek.
2. A kisgyermek, aki elmerülten egymásból kiveszi és beteszi a tárgyakat, vagy akár egy felnőtt, aki új készüléket vásárolt és ismerkedik vele, önszántából, sőt, szinte akaratlanul, tevékenyen igyekszik megismerni valmit. Az iskolai tanulás kivűlről indított, és a tanuló inaktív. Legtöbbször azért tanul, mert ez az elvárás. A valódi tanulás motivációja a kíváncsiság, érdeklődés.
3. A valódi tanulás folyamat. Az iskolai tanulásban elegendő, ha a tanultakat a számon kérésig (felelésig, dolgozatig, vizsgáig, felvételiig stb.) tudja a tanuló. Az iskolai tanulás általában egyszeri, míg a valódi tanulásban folyamatosan egyre nagyobb hozzáértésre tesz szert az ember.
4. A valódi tanulás hatása hosszantartó, élethosszig megmarad, vagy bármikor könnyen felidézhető. A kényszerből tanultak nagy része elvész.
5. Valódi tanulás esetén az elsajátítás örömmel jár, mert hatékonyabbnak érzi magát az ember. Az iskolai tanulásban a megkönnyebbülés mutatkozik, amikor egy-egy elsajátított anyagrészen és a számonkérésen túljutott a tanuló. ( Gyarmathy Éva)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése